SOM AT SÆLGE SAND I SAHARA

SOM AT SÆLGE SAND I SAHARA

Da Christian Betting for 10 år siden ankom til Dubai, var man ikke ligefrem åben overfor sol energi og hans første møde med ledelsen for Emiratets elektricitetsselskab var ikke særligt opløftende.

De var ikke specielt positive overfor idéen med solenergi. Sagt med andre ord var det op ad bakke, nærmest som at sælge sand i Sahara.

Fokus lå dengang kun på olien. Selvom solen skinner dagen lang, havde man jo masser af olie som man blot kunne hive op af undergrunden, og sælge til skyhøje priser.  Den indstilling har man som bekendt sidenhen måttet revidere.

Specielt efter at olieprisen er faldet har hele den arabiske verden fået øjnene op for de mange fordele ved solenergi. De Forenede Arabiske Emirater har en af verdens største energiforbrug på over 7,5 ton olie pr. indbygger sammenlignet med ca. 3 ton olie pr. indbygger i Danmark. Man har derfor et kæmpe behov for at få en mere grøn profil. Også valget af Dubai som vært for verdensudstillingen EXPO i 2021 har gjort ønsket om en grønnere profil mere udbredt.

Det siger også sig selv, at de lave oliepriser desuden har givet hele den arabiske verden et stærkt ønske om at spare på deres egne ressourcer af olie. Dette således at de i stedet kan eksportere så meget som muligt og dermed generere så mange indtægter som muligt for de enkelte lande selv.

Christian Betting  har med ukuelig optimisme og vedholdenhed via sit virke i Lighthouse Energy DMCC opbygget et godt kontaktnet og tætte relationer til de toneangivende  og mest velhavende arabiske familier i Dubai. Disse kontakter er altafgørende i denne del af verdenen, hvis man har et ønske om at gøre forretning – herunder indenfor vedvarende energi.